Red Cord

Sinds mei 2017 is Redcord Neurac therapie mogelijk bij Fysiotherapie Midden Veluwe op de locatie Elspeet.

Uit onderzoek is gebleken dat de fysische inactiviteit of pijn kan leiden tot het deactiveren van 1 of meerdere spieren. Om toch te blijven functioneren zullen andere spieren deze inactieve spieren gaan compenseren. De kans dat deze spieren overbelast raken wordt hierdoor vergroot. Wanneer een overbelasting plaats vindt heeft dit vaak tot gevolgd dat er bewegingsdysfuncties en / of pijn zal ontstaan.

Mede door het bovenstaande verhaal is het Redcord concept ontwikkeld. Bij het Redcord concept wordt er gebruik gemaakt van een touwen die bepaalde spiergroepen van een lichaam  kunnen ontlasten. Door verschillende oefeningen uit te voeren kunnen de inactieve spiergroepen weer geactiveerd worden. Bij alle oefeningen is alleen het eigen lichaamsgewicht de weerstand. Doordat deze spiergroepen weer gereactiveerd worden is er direct na een aantal behandelingen een daling van klachten.

Hierbij wordt de focus gelegd op de oorzaak van een probleem, niet enkel op de symptomen.

Neurac staat voor Neuromusculaire Activatie, het is een behandelingsmethode voor chronische pijn en voor alle spier gerelateerde blessures. De myofasciale spierketens worden in werking gezet, waarbij de zwakke zones gericht worden geactiveerd waardoor pijnvrij bewegen mogelijk is.

De Neurac methode is gebaseerd op evidence based practice en research, waarbij wetenschappelijk onderzoek toegepast is op gesloten keten oefeningen. De toepassing van touwen in de behandelingen zorgt ervoor dat je gepersonaliseerde oefeningen kunt laten uitvoeren, aan de hand van de belastbaarheid van de patiënt en daarvanuit de belasting kan gaan opvoeren. Hierdoor brengen we het lichaam terug naar pijnvrij bewegen en kwalitatief beter functioneren ADL dan wel op sportniveau.

red cord

Met Redcord maken we allereerst gebruik van een preventieve musculoskeletale screening. Dit zijn tests om zwakke zones van het lichaam te ontdekken.  Eenmaal vastgelegd zal de therapie specifiek gericht zijn om deze zones te trainen waardoor de effectiviteit van de oefeningen toeneemt. Dit is zowel in sportblessure preventie als in het verhelpen van chronische klachten.

red cord 1

We gebruiken Redcord zowel als behandelmethode van klachten, als in preventieve oefentherapie. Daarnaast is het erg goed toepasbaar als specifieke sport gerelateerde trainingsmethode.

Binnen Fysiotherapie Midden Veluwe zal Redcord ingezet worden voor individuele behandeling en als groepslessen tijdens preventieve Beweegprogramma’s.

De 4 steunpilaren van Redcord zijn:

Deze 4 steunpilaren zorgen ervoor dat de Neurac methode effectiever is dan andere methodes wanneer het Neuromusculaire systeem positief beïnvloed dient te worden om zonder pijn en beperkingen te kunnen bewegen.

Voor verdere informatie:

www.redcord.nl

en uiteraard kun je bij ons terecht voor vragen

Fysiotherapie Midden Veluwe Garderen – Uddel – Elspeet – Voorthuizen, graag tot uw dienst!